145
مقلات مرتبط ....
دسته بندی مقالات

انواع دامنه سایت و تاثیر نام دامنه بر سئو سایت

نوشته شده توسط مدیر سایت0نظر

معمولا از مخاطبان سوالاتی در مورد تاثیر نام دامنه بر سئو می‌شنویم. آیا اصلا ارتباطی بین نام دامنه و بازدید سایت و سئو وجود دارد؟

آیا استفاده از کلمات کلیدی مانند نام تولیدات یا خدمات شما در نام دامنه به سئو کمک می‌کند؟ آیا تاثیر نام دامنه در مناطق مختلف متفاوت است؟ استفاده از بیش از یک نام دامنه برای یک سایت تاثیر گذار است؟ گوگل دائماً در حال مطالعه عادات کاربران خود است و بر اساس یافته‌های خود، الگوریتم خود را تکامل می‌بخشد. بنابراین خرید بازدید از طریق نرم افزارها دیگر بر سئو سایت موثر نیست. بنابراین امروزه بسیاری از مشاغل از خود می پرسند که چگونه می‌توانند نام دامنه ی دوست دار سئو انتخاب کنند. در این نوشتار به این سوالات پاسخ داده خواهد شد.

دامنه سایت

نام دامنه چیست؟ 

 برای شروع، بهتر است بگوییم که نام دامنه، یک نام مستعار است،که به افراد نشان می‌دهد که شما دقیقا وب سایت خود را در کدام نقطه ایجاد کرده اید و کاربران اینترنتی چطور می‌توانند به وب سایت شما دسترسی داشته باشند. کامپیوتر‌ها از IP آدرس ها استفاده می‌کنند که از توالی اعداد تشکیل شده است. به خاطر سپردن این اعداد برای کاربران دشوار است. به همین دلیل نام‌های دامنه، معمولا برای شناسایی یک یا چندIP آدرس به کار می‌روند. با استفاده از یک مثال، تشریح این مساله بسیار آسان‌تر خواهد شد. هنگامی که از www.domain.com  استفاده می‌کنیم. domain.com نام دامنه وب سایت است.



آشنایی با انواع دامنه


- دامنه‌های domain top level عمومی یا TLD ها

شناخته شده‌ترین دامنه‌ها از این پسوند‌ها استفاده می‌کنند و رایج‌ترین و پر کاربرد‌ترین دامنه‌های جهانی را شامل می‌شوند. مهمترین انواع این مدل از دامنه‌ها شامل موارد زیر است:
- دامنه ی com که مخفف کلمه ی commercial است، پرکاربردترین دامنه محسوب می‌شود و از سال 1990 در وب سایت‌های تجاری، ایمیل‌ها و بیزینس‌ها استفاده می‌شود.
- net مخفف network به معنای شبکه است و برای شرکت‌های ارائه کننده ی خدمات شبکه و اینترنت و یا شرکت‌های زیر ساخت‌ها کاربرد داشته و در مرتبه ی دوم قرار دارد.
- Edu مخفف کلمه ی education به معنای تحصیلات است و برای موسسات آموزشی ساخته شده است. 
- Org مخفف کلمه ی organization است که برای سازمان‌های غیرانتفاعی ایجاد شده است. امروزه ors نیز به عنوان دامنه سطح بالا توسط سازمان‌های غیرانتفاعی و تشکلات مورد استفاده قرار می گیرد. 
- gov مخفف کلمه ی government به استفاده آژانس‌های دولتی فدرال آمریکا محدود شده است.
دامنه هایی مانند edu، org و gov به دلیل این که سطح بالاتری از استفاده دارند اصطحالا دامنه‌های سطح بالای عمومی نامی‌ده شده و با gTLD نشان داده می شوند.
دامنه های  Biz، Info، Pro، Aero، Coop  و Museum و Name  از دسته ی TLD‌های عمومی هستند که دلیل ایجاد این دامنه ها، کمبود اسامی در دامنه‌های دسته ی اول بوده است.

-دامنه های کشوری یا ccTLD
دسته ی دیگری از TLD‌ها هستند که به کشور‌ها و مناطق جغرافیایی مشخصی در جهان اختصاص داده شده اند؛ به عنوان مثال دامنه ی ir نشان دهنده ی دامنه ی بین المللی کشور ایران است. این دامنه‌ها هنگامی که صاحب وب سایت بخواهد به مخاطبین نشان دهد که وب سایت در کدام کشور تاسیس شده است و خدمات از کدام منطقه ارائه می‌شود، کاربرد دارد.

چند توصیه در مورد انتخاب نام دامنه

* اگر وب سایت شما چند زبان مختلف را ساپورت می‌کند، بهترین راه این است که از زیرشاخه ی دامنه‌ها کمک بگیرید. برای زبان انگلیسی از domain.com.en و برای زبان آلمانی از domain.com.de استفاده کنید.

* برای سئو سایت، استفاده از زیرشاخه، موجب کاربردی‌تر شدن دامنه می‌شود. اگر از زیر شاخه‌ها استفاده می‌کنید، تمامی لینک‌ها به یک زیر شاخه ی مشابه هدایت می‌شود.

* در صورتی که تجارت شما فضای رقابتی شدیدی دارد، توصیه می‌شود که چند دامنه مختلف را برای وب سایت خود انتخاب کنید تا مطمین شوید که رقبا امکان ساخت وب سایت با نام تجاری شما در دامنه ی دیگر را نداشته باشند. 

آیا پسوند دامنه در سئو موثر است؟
عموماً، پسوند دامنه بر رتبه بندی نتایج بی تاثیر است. تنها استثنا در این قسمت دامنه‌های کشوری سطح بالا مانند ایالات متحده، کانادا و انگلستان است (.us,.ca .uk ). این پسوند‌ها تاثیر بسیار مهمی ‌بر رتبه بندی سایت در سطح جستجوی منطقه‌ای دارند. برای مثال هنگامی که دامنه‌ای با پسوند .ca وجود داشته باشد و کاربران وب سایت شما را از شهرهای کانادایی جستجو کنند، وب سایت شما در مرتبه‌های بالاتری به آن‌ها نمایش داده می‌شود. اما حتی اگر پسوند دامنه تاثیری اندک داشته باشد و یا بی تاثیر باشد، از تاثیر روانی آن بر کاربران نمی‌توان چشم پوشی کرد. 
کاربران با پسوند هایی مانند .com، .net و یا .org آشنایی بیشتری دارند. این پسوندها نسبت به سایرین اعتبار بیشتری دارند. پسوندهایی مانند .biz، .info متاسفانه بیشتر مورد پسند اسپمرها هستند. در واقع انتخاب پسوند اشتباه، می‌تواند وب سایت شما را در رده ی وب سایت هایی با رتبه ی پایین قرار دهد. کاربران برای کلیک کردن روی لینک شما دچار تردید شوند و این عامل بر سئو سایت و بازدید سایت شما تاثیر منفی خواهد داشت. 

قدمت دامنه چقدر اهمیت دارد؟ 

امروزه قدمت دامنه که نشان دهنده ی این است که دامنه در چه تاریخی ساخته شده است، اهمیت زیادی در سئو سایت ندارد. ساختار سایت، و چگونگی پاسخ وب سایت به ورودی گوگل، مواردی است که باعث می‌شود وب سایت در سه رتبه ی اول کوئری‌ها قرار بگیرید و بهترین نتایج را به دست آورید.

دامنه ی تطبیق دقیق Exact Match Domain چیست؟

 انتخاب نام دامنه یکی از مهمترین و اساسی‌ترین موارد موثر بر سئو سایت است. دامنه ی تطبیق دقیق یا Exact Match Domain یکی از مواردی است که تاثیر به سزایی بر وضعیت سئو سایت دارد. برای واضح‌تر شدن این مطلب از یک مثال استفاده می‌کنیم BuyCheapHomes.com احتمالا نام یک دامنه ی موجود است. این نام مثال دقیقی از EMD است. در سال 2012 گوگل EMD Update را معرفی کرد، به این معنی که گوگل، الگوریتم‌های خود را تغییر داد و وب سایت هایی که از نام دامنه هایی از این قبیل استفاده می کردند تنها به دلیل این که نام دامنه‌ی آن‌ها با کلمات کلیدی و کوئری‌های سود آور و پر ترافیک مورد جستجو شباهت دارد، در رتبه بندی قرار نمی گیرند. بنابراین اگر نام دامنه با یک کوئری جستجوی پرترافیک مطابقت کامل داشته باشد، گوگل آن دامنه را به عنوان وب سایت اسپم در نظر می گیرد.

چطور یک نام دامنه ی دوست دار سئو انتخاب کنیم؟

         هنگام ساخت یک وب سایت جدید، یکی از مهمترین تصمیمات، انتخاب نام دامنه ی درست است. برای سال‌های متمادی، استراتژیست‌های سئو راه‌های متفاوتی را برای دستیابی به رتبه‌های بالاتر در موتورهای جستجو پیشنهاد می‌کردند و نظر می رسد که نام دامنه، تاثیر قابل توجهی را در سئو سایت بر عهده داشته باشد. 

           در صورتی که تنها به نام یک دامنه ی سایت نگاه کنید، معمولا متوجه می شویدکه این وب سایت در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کند، خدمات و محصولاتی که ارائه می‌کند در چه دسته‌ای فعالیت می‌کند و... در واقع هدف مالک دامنه، شناساندن برند یا کسب و کار و یا هر چیزی است که وب سایت مورد نظر در آن فعالیت می‌کند. نام دامنه ی بهینه سازی شده، به مالک دامنه اطمینان می‌دهد که این دامنه‌ها در جایگاهی مناسبی از لیست نتایج جستجو آورده می‌شود و احتمال کلیک کردن کاربران بر روی آن‌ها بیشتر است. البته همان طور که گفته شد، نام دامنه نباید با یک کوئری جستجوی پرترافیک مطابقت کامل داشته باشد؛  در غیر این صورت به عنوان اسپم شناخته می‌شود.

آیا طول دامنه ی ثبت شده مهم است؟
ممکن است هنگام ثبت یک دامنه فکر کنید که اگر تعداد کاراکترهای نام دامنه، حداکثر تعداد ممکن باشد، بر سئو سایت تاثیر گذار است؛ اما در واقع از نظر سئو این پارامتر اهمیت چندانی ندارد.
توجه به دو موضوع زیر در انتخاب نام دامنه ی سایت،  بر سئو و رتبه بندی سایت شما تاثیر گذار هستند:
نام تجاری (برند)
کلمات کلیدی




















اهمیت نام تجاری در ساخت دامنه

با توجه به به‌روز رسانی EDM، برند اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. متخصصین این امر توصیه می‌کنند در سئو سایت خود بر روی نام تجاری تمرکز کنید. بهتر است نام تجاری را در دامنه قرار دهید. شرکت‌های بزرگی مانند آمازون، گوگل و لگو تنها از نام تجاری خود در نام دامنه استفاده کرده اند و این کار به آن‌ها در امکان رقابت با سایر برندها و افزایش اعتبار برند، کمک قابل توجهی کرده است. 
استفاده از نام تجاری در نام دامنه راهی است که مشتریان، شما را پیدا کنند، به خاطر بسپارند، به اشتراک بگذارند و کسب و کار شما را به عنوان یک تجارت آنلاین بشناسند.
هنگام ثبت برند جدید برای تجارت خود، اطمینان حاصل کنید که این نام تجاری منحصر به فرد بوده و دامنه‌ای با این نام، وجود نداشته باشد.

استفاده از نام تجاری در نام دامنه، در چه شرایطی مفید است؟ 
نام تجاری شما بنا شده و شناخته شده باشد.
اگر در ابتدای مسیر شناساندن نام تجاری و اطلاع رسانی در مورد آن هستید.
اگر برند شما، نام شماست.
اگر برند شما بسیار منحصر به فرد است.
اگر می خواهید که وب سایت شما زمانی که نام تجاری شما جستجو می‌شود و بازدید سایت صورت می‌گیرد، رتبه ی مناسبی داشته باشد.
گوگل، برندها را به دلیل این که کاربران از آن استفاده می‌کنند دوست دارد. یک برند آنلاین قوی به این معناست که احتمال کلیک، مطالعه، به اشتراک گذاری و ارتباط دادن آن به یک وب سایت دیگر بیشتر است. مردم بیشتری نام تجاری شما را به خاطر می آورند و احتمال این که برای بار چندم از وب سایت شما بازدید کنند نیز بیشتر است. بنابراین اعتبار و ارزش وب سایت شما افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه، تاثیر مثبت استفاده از برند باعث می‌شود که وب سایت شما رتبه ی بالاتری در گوگل به دست آورد.

استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه


می‌توانید از کلمات کلیدی که مرتبط با فعالیت شما باشد، در نام دامنه استفاده کنید. به عنوان مثال اگر متخصص در عکاسی حیوانات خانگی هستید، استفاده از نام دامنه ی petportraitphotography.com می‌تواند نتایج بهتری در جستجو‌ها و بازدید سایت برای شما به همراه داشته باشد.

نکات تکمیلی در ارتباط با انتخاب نام دامنه
همان طور که پیشتر اشاره شد، گوگل چیزی را دوست دارد که کاربرانش می پسندند. پس هنگامی که برای انتخاب نام دامنه تصمیم می گیرید، اولویت شما بایستی سلیقه ی مشتریان شما باشد.
نامی که برای دامنه ی خود انتخاب می‌کنید باید:
به نام‌های وب سایت‌های اسپم شباهت نداشته باشد.
قابل تشخیص و قابل به خاطر سپردن باشد و به آسانی خوانده شود.
معتبر به نظر برسد و مرتبط با حوزه ی فعالیت شما باشد.
به شناخته شدن برند شما کمک کند و مشتریان را در شناخت تجارت و خدمات شما یاری نماید.

جمع بندی و نتیجه گیری

انتخاب یک نام دامنه ی دوست دار سئو از چیزی که فکر می‌کنید، بسیار آسان‌تر است. تنهای لازم است نامی آسان و مرتبط با برند خود برگزینید. فراموش نکنید که نام دامنه به تنهایی تاثیر شگرفی بر رتبه ی شما در موتورهای جستجو ندارد و انتخاب نام درست، تنها بخش کوچکی از داشتن یک وب سایت موفق است. پس از انتخاب نام دامنه‌ی مورد نظر، یکی از راه هایی که می‌توانید از انتخاب خود مطمین شوید این است که از خود بپرسید آیا به عنوان یک کاربر بر روی این نام کلیک می‌کنید یا خیر؟ همان طور که هرگز بر روی نام وب سایتی مانند get-rich-fast.info 
و یا buy-cheap-rolex.biz کلیک نمی‌کنید، پاسخ شما به این سوال می‌تواند برای تایید یا عدم تایید نام انتخابی شما، دلیلی کافی باشد.

نظر دهید