هنگام ساخت یک وب سایت جدید، یکی از مهمترین تصمیمات، انتخاب نام دامنه ی درست است. برای سالهای متمادی، استراتژیستهای سئو راههای متفاوتی را برای دستیابی به رتبههای بالاتر در موتورهای جستجو پیشنهاد میکردند و نظر می رسد که نام دامنه، تاثیر قابل توجهی را در سئو سایت بر عهده داشته باشد.
در صورتی که تنها به نام یک دامنه ی سایت نگاه کنید، معمولا متوجه می شویدکه این وب سایت در چه زمینهای فعالیت میکند، خدمات و محصولاتی که ارائه میکند در چه دستهای فعالیت میکند و... در واقع هدف مالک دامنه، شناساندن برند یا کسب و کار و یا هر چیزی است که وب سایت مورد نظر در آن فعالیت میکند. نام دامنه ی بهینه سازی شده، به مالک دامنه اطمینان میدهد که این دامنهها در جایگاهی مناسبی از لیست نتایج جستجو آورده میشود و احتمال کلیک کردن کاربران بر روی آنها بیشتر است. البته همان طور که گفته شد، نام دامنه نباید با یک کوئری جستجوی پرترافیک مطابقت کامل داشته باشد؛ در غیر این صورت به عنوان اسپم شناخته میشود.
آیا طول دامنه ی ثبت شده مهم است؟
ممکن است هنگام ثبت یک دامنه فکر کنید که اگر تعداد کاراکترهای نام دامنه، حداکثر تعداد ممکن باشد، بر سئو سایت تاثیر گذار است؛ اما در واقع از نظر سئو این پارامتر اهمیت چندانی ندارد.
توجه به دو موضوع زیر در انتخاب نام دامنه ی سایت، بر سئو و رتبه بندی سایت شما تاثیر گذار هستند:
• نام تجاری (برند)
• کلمات کلیدی
• با توجه به بهروز رسانی EDM، برند اهمیت ویژهای پیدا کرده است. متخصصین این امر توصیه میکنند در سئو سایت خود بر روی نام تجاری تمرکز کنید. بهتر است نام تجاری را در دامنه قرار دهید. شرکتهای بزرگی مانند آمازون، گوگل و لگو تنها از نام تجاری خود در نام دامنه استفاده کرده اند و این کار به آنها در امکان رقابت با سایر برندها و افزایش اعتبار برند، کمک قابل توجهی کرده است.
• استفاده از نام تجاری در نام دامنه راهی است که مشتریان، شما را پیدا کنند، به خاطر بسپارند، به اشتراک بگذارند و کسب و کار شما را به عنوان یک تجارت آنلاین بشناسند.
• هنگام ثبت برند جدید برای تجارت خود، اطمینان حاصل کنید که این نام تجاری منحصر به فرد بوده و دامنهای با این نام، وجود نداشته باشد.
استفاده از نام تجاری در نام دامنه، در چه شرایطی مفید است؟
• نام تجاری شما بنا شده و شناخته شده باشد.
• اگر در ابتدای مسیر شناساندن نام تجاری و اطلاع رسانی در مورد آن هستید.
• اگر برند شما، نام شماست.
• اگر برند شما بسیار منحصر به فرد است.
• اگر می خواهید که وب سایت شما زمانی که نام تجاری شما جستجو میشود و بازدید سایت صورت میگیرد، رتبه ی مناسبی داشته باشد.
گوگل، برندها را به دلیل این که کاربران از آن استفاده میکنند دوست دارد. یک برند آنلاین قوی به این معناست که احتمال کلیک، مطالعه، به اشتراک گذاری و ارتباط دادن آن به یک وب سایت دیگر بیشتر است. مردم بیشتری نام تجاری شما را به خاطر می آورند و احتمال این که برای بار چندم از وب سایت شما بازدید کنند نیز بیشتر است. بنابراین اعتبار و ارزش وب سایت شما افزایش پیدا میکند و در نتیجه، تاثیر مثبت استفاده از برند باعث میشود که وب سایت شما رتبه ی بالاتری در گوگل به دست آورد.
استفاده از کلمات کلیدی در نام دامنه
میتوانید از کلمات کلیدی که مرتبط با فعالیت شما باشد، در نام دامنه استفاده کنید. به عنوان مثال اگر متخصص در عکاسی حیوانات خانگی هستید، استفاده از نام دامنه ی petportraitphotography.com میتواند نتایج بهتری در جستجوها و بازدید سایت برای شما به همراه داشته باشد.
نکات تکمیلی در ارتباط با انتخاب نام دامنه
همان طور که پیشتر اشاره شد، گوگل چیزی را دوست دارد که کاربرانش می پسندند. پس هنگامی که برای انتخاب نام دامنه تصمیم می گیرید، اولویت شما بایستی سلیقه ی مشتریان شما باشد.
نامی که برای دامنه ی خود انتخاب میکنید باید:
• به نامهای وب سایتهای اسپم شباهت نداشته باشد.
• قابل تشخیص و قابل به خاطر سپردن باشد و به آسانی خوانده شود.
• معتبر به نظر برسد و مرتبط با حوزه ی فعالیت شما باشد.
• به شناخته شدن برند شما کمک کند و مشتریان را در شناخت تجارت و خدمات شما یاری نماید.
جمع بندی و نتیجه گیری
انتخاب یک نام دامنه ی دوست دار سئو از چیزی که فکر میکنید، بسیار آسانتر است. تنهای لازم است نامی آسان و مرتبط با برند خود برگزینید. فراموش نکنید که نام دامنه به تنهایی تاثیر شگرفی بر رتبه ی شما در موتورهای جستجو ندارد و انتخاب نام درست، تنها بخش کوچکی از داشتن یک وب سایت موفق است. پس از انتخاب نام دامنهی مورد نظر، یکی از راه هایی که میتوانید از انتخاب خود مطمین شوید این است که از خود بپرسید آیا به عنوان یک کاربر بر روی این نام کلیک میکنید یا خیر؟ همان طور که هرگز بر روی نام وب سایتی مانند get-rich-fast.info
و یا buy-cheap-rolex.biz کلیک نمیکنید، پاسخ شما به این سوال میتواند برای تایید یا عدم تایید نام انتخابی شما، دلیلی کافی باشد.