نوشته شده توسط مدیر سایت0نظر
10 روش برای بهبود SEO در سال 2021
سئو در سال 2021 در زمانی انجام میشود که بیش از 3.5 میلیارد جستجو در روز از طریق گوگل انجام می¬شود. بسیاری از افراد به دنبال این هستند که علاوه بر گرفتن رتبه بالا در گوگل، سایتِ آنها نیز در معرض دیدِ کاربران قرار بگیرد. برای گرفتن چنین نتیجه¬ای باید با قوانینِ موتور جستجوی گوگل آشنایی داشته باشید. یکی از بهترین روش¬ها، بهبودِ SEO است. با ایجاد تغییراتِ کوچک در محتوای وب سایت خود، می توانید احتمال دریافت ترافیک ارگانیک را بهبود ببخشید. در این مقاله 10 روش کلیدی برای بهبود SEO در سال 2021 و گرفتن رتبه بالا در گوگل می¬پردازیم که شما می¬توانید با بهکارگیری صحیحِ آنها، به هدفِ خود دست یابید.
بهترین گام برای بهبود SEO در سال 2021 استفاده از ابزار Google Analytics است. این ابزار تحلیلی به شما کمک می¬کند تا از وضعیتِ سایت خود آگاه شوید و تصمیمات هوشمندانه¬ای بر اساس داده¬های به دست آمده بگیرید. ابزار تحلیلی گوگل با بررسی برخی معیارها، اطلاعاتی را درباره رتبه سایت و همچنین کاربران به شما می¬دهد. به این ترتیب، به کمک این ابزار می¬توانید محتوایی متناسب با کاربران سایت خود تولید کنید. برخی از این معیارها عبارتند از:
• کاربران از چه مرورگرهایی استفاده میکنند: این معیار به شما کمک می¬کند تا سایت خود را متناسب با پرطرفدارترین مرورگرها طراحی کنید.
• محبوب¬ترین وسیله¬ای که برای بازدید سایت استفاده می¬شود: کاربرانِ برخی از سایت¬ها بیشتر از موبایل استفاده می¬کنند و کاربرانِ برخی دیگر از دسکتاپ. بنابراین، با استفاده از این داده¬ها میتوانید محتوایی تولید کنید که متناسب با اندازه صفحه¬نمایش وسیله ای باشد که بیشتر توسط کاربران برای بازدید از سایت استفاده می¬شود.
• ترافیک ارجاعی: ابزار تحلیل گوگل، اطلاعاتی را درباره موقعیت کاربران در اختیار شما قرار میدهد. با استفاده از این اطلاعات متوجه می¬شوید که کاربران از طریق لینکِ کدام رسانه¬های اجتماعی به سایت شما وارد شده¬اند. این اطلاعات برای کسانی که سایت خود را از طریق رسانههای اجتماعی تبلیغ می¬کنند بسیار مفید خواهد بود.
• اطلاع از رقیبان: ابزار تحلیل گوگل همچنین اطلاعاتی درباره ترافیک رقیبان به شما ارائه می¬دهد. این داده¬ها هنگام تصمیم¬گیری در مورد نحوه بهبود محتوا و پیشی گرفتن از رقبا، بسیار ارزشمند است.
حتی اگر تمام نکات مربوط به سئو را رعایت کنید و از Backlink استفاده نکنید، تضمینی برای اینکه جزء صفحه اول جستجوی گوگل باشید، نیست. بخش بزرگی از SEO مربوط به بک لینکها است. شما باید سعی کنید تا به سایتهای معتبر ¬لینک دهید تا رتبه خود را در گوگل افزایش دهید. بک لینک معمولا از طریقِ دو روش صورت می¬گیرد:
• نوع Backlink: به طور کلی، Backlink شما یا از نوع dofollow است یا nofollow، که در این میان لینک¬های dofollow ارزش بیشتری دارد.
• سایتی که به آن Backlink می¬دهید: اگر محتوای خود را ارتقاء می¬دهید در نظر داشته باشید که سایتی که به آن Backlink می¬دهید ممکن است بخواهد به طور مشابه به محتوای شما لینک بدهد، که این امر به گوگل اطلاع می¬دهد که سایت شما یک منبع معتبر است. هرچقدر محتوای شما جذاب¬تر باشد، این احتمال بیشتر خواهد بود.
میتوانید از روش¬های زیر برای ارتقاء Backlink محتوای خود استفاده کنید:
• تولید محتوای قابل اشتراک: گزینه "اشتراک¬گذاری" در رسانه های اجتماعی یکی دیگر از راه های سریع برای ایجاد بک لینک است. بنابراین مطمئن شوید که محتوایی که تولید می-کنید به راحتی از طریقِ چندین رسانه اجتماعی قابلیت اشتراک¬گذاری را داشته باشد.
• محتوای دارای ارزش خبری ایجاد کنید: اگر بتوانید محتوای خبری جدیدی تولید کنید، این احتمال هست که سایت یا سایت¬هایی که به آنها Backlink داده¬اید نیز به سایت شما لینک دهند و در نتیجه اعتبار شما در گوگل افزایش یاید.
هنگام تولید محتوا ، باید به نحوه ساختار محتوای خود در صفحه توجه داشته باشید. هر صفحه باید دارای محتوایی باشد که به صورت منطقی سازماندهی شده باشد و مهمترین اطلاعات در بالای صفحه باشد. در واقع، مطالعات نشان داده است که 80٪ از خوانندگان بیشتر وقت خود را صرف دیدن مطالب بالای صفحه می¬کنند. هرچند، گوگل لزوما فقط قسمت بالایی صفحه را در نظر نمیگیرد و به طور کلی مقاله را مورد بررسی قرار می¬دهد تا ببینند آیا این مقاله جامع است یا خیر. بنابراین، با در نظر گرفتن این نکته، باید وقتی را به چگونگی چیدمان صفحه خود اختصاص دهید.
برای استفاده بیشتر از کلمات کلیدی مورد نظر خود، اضافه کردن لینک پرش به بالای صفحه را در نظر بگیرید. این کار نه تنها تجربه کاربری لذت بخشی را ایجاد می کند، بلکه به شما این امکان را می¬دهد تا از Tag Header به روش های خلاقانه¬تری استفاده کنید و از امتیازات Featured Snippets گوگل بهره مند شوید. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:
در تصویر زیر نتایج به دست آمده برای جستجوی "10 مارک برتر قایق" را مشاهده می¬کنید. این نتیجه به صورت یک لیست است که کاربران می توانند به سرعت آن را مشاهده کرده یا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت آن مراجعه کنند.
علاوه بر این، Header ها به موتورهای جستجو اجازه می دهند تا از محتوای شما مطلع شوند. اگر از کلمات کلیدی در Header استفاده کنید، موتورهای جستجو حتی درک بهتری از محتوای شما خواهند داشت. استفاده از Header باعث می¬شود تا محتوا برای خوانندگان قابل تمیز باشد و سبب سرگرم شدن آنها می¬شود.
غالباً، بهینه¬سازی تصویر در بهبود SEO، نادیده گرفته می شود. با این حال، اگر این کار به درستی انجام شود، سبب انتقال ترافیکِ زیادی به سایت شما خواهد شد. استفاده از تصاویر مزایای بسیار زیادی در تولید محتوا وSEO دارد از جمله:
• با هدف جستجوی تصویری گوگل که در آینده محقق می ¬شود سازگار خواهد بود.
• جلوه محتوای موجود در سایت شما را بهتر می¬کند.
• به خوانندگان کمک می¬کند تا محتوای سایت را بهتر درک کنند.
همانند محتوای متنی، محتوای بصری نیز نقش مهمی در بهبودِ SEO دارد. بهینه¬سازی تصاویر به شما کمک می¬کند تا رتبه محتوا شما در گوگل افزایش یابد و بیشتر در معرض دید کاربران قرار بگیرد. با این حال، هنگام بهینه سازی تصاویر، باید نکاتی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر تصاویر بهینه¬سازی نشوند، ممکن است صفحات وب به کندی کار کنند و در نهایت منجر به کاهش رتبه شما شود. یکی از روش¬ها برای بهبودِ SEO، بهینه¬سازی متن alt است. متنalt مناسب در اصل توانایی توصیف محتوای عکس است. هنگام نوشتن متن alt قواعد زیر را در نظر داشته باشید:
• توصیف کننده: متونalt باید به طوری نوشته شوند که گویای اطلاعات اصلی تصویر باشند.
• متمایز: نباید از کلمات کلیدی اصلی محتوا در نوشتن متن alt تصاویر استفاده کنید.
• مرتبط: متنalt باید محتوای عکس را توصیف کند و مرتبط با محتوای اصلی باشد.
مطالعات اخیر نشان می¬دهد که بیش از 60٪ جستجوی گوگل از طریق دستگاه های تلفن همراه انجام می¬شود. به همین دلیل، اطمینان از بهینه¬سازی سایت برای گوگل مهم است. گوگل به سایت¬هایی که با تلفنهای همراه سازگار هستند، پاداش می¬دهد.
برخی بر این باورند که ایجاد یک سایت سازگار با موبایل می¬تواند در نهایت به حساب دسکتاپ شما نیز کمک کند، زیرا شما هنگام کار بر روی بهینه¬سازی سایت برای موبایل، جنبه¬های بی¬اهمیت سایت خود را حذف می¬کنید. استفاده از این روش به شما کمک می کند مطالب خود را اولویت بندی کنید و از همان ابتدا محتوایی با کیفیت عالی تولید کنید.
هنگام تولید محتوای بهینه شده برای موبایل، موارد زیر را در نظر داشته باشید:
• محتوای مختصر و مفیدی ایجاد کنید تا شکاف بین نمایشگرهای کوچک تلفن همراه و مانیتورهای دسکتاپ را برطرف کند.
• جذاب ترین و مفیدترین مطالب را در بالای صفحه قرار دهید تا سریع¬تر بارگیری شوند.
• از کلمات کلیدی مانند "سازگار با موبایل" برای جلب توجه خوانندگان استفاده کنید.
آدرس URL و Meta Tag شما از عوامل کلیدی برای درک گوگل از محتوای شما هستند. باید حواستان باشد که ضمن درج کلمات کلیدی مورد نظر، محتوای سایت خود را تا حد ممکن، مختصر و واضح بیان کنید.
بارگیری آهسته سایت یکی از دلایل اصلی افزایش نرخ پرش است. به گفته گوگل، "سرعت برابر است با درامد"، که اساساً به این معنی است که بارگیری آهسته احتمال ترک سایت توسط کاربران را افزایش می¬دهد. به همین دلیل¬، رتبه بندی SEO شما به سرعت سایت شما بستگی دارد.
پیگیری عملکرد سایت به شما کمک کند تا متوجه شوید چه چیزی برای مخاطب ِشما مفید است و چه چیزی مفید نیست. با این روش می توانید با در نظر گرفتن اینکه مخاطبان چه موضوعاتی را می-پسندند و چه موضوعاتی را نمی¬پسندند، محتوای مناسبی تولید کنید. معیارهای زیادی وجود دارد که می توانید روی آنها متمرکز شوید و ببینید استفاده از کدام روش¬ها به بهبود عملکرد سایت شما کمک می¬کند. در زیر خلاصه ای از معیارهای متداول آورده شده است.
• میانگین زمان صرف شده در یک صفحه: نگاهی به مدت زمانی که کاربران در یک صفحه میگذرانند، اطلاعات ارزشمندی در مورد عادات مطالعه آنها در اختیار شما قرار می¬دهد. به عنوان مثال، اگر زمانی که کاربران شما در یک صفحه می گذرانند کمتر از صفحات دیگر است، به شما نشان می¬دهد که آنها بیشتر به دنبال چه محتوایی هستند و چه چیزهایی را می-پسندند.
• نرخ پرش: این درصد نشان می دهد که چند کاربر بدون بازدید از صفحات دیگر سایت، صفحه را ترک می کنند. نرخ پرش بالا نشانه ای است که به شما گوشزد می¬کند چیزی در صفحه باید بهبود یابد. در برخی موارد، سرعت بارگیری طولانی می تواند باعث افزایش نرخ پرش شود.
• منابع ترافیک: اطلاع از اینکه کدام منابع کاربران را به سایت شما هدایت می¬کنند نیز بسیار ارزشمند است. این معیار به شما نشان می¬دهد که باید تلاش خود را روی چه نکاتی متمرکز کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. به عنوان مثال، اینکه سایت شما بیشترین بازدید را از اینستاگرام داشته یا اینکه نام برَند شما دلیل این امر است.
نتیجه گیری و جمع بندی
در این مقاله ما به 10 روش کلیدی بهبود SEO پرداختیم که با بهکارگیری صحیح آنها می توانید SEO سایت خود را بهبود ببخشید و رتبه بالاتری را در گوگل بگیرید. به دلیل تولید و انتشار سریع محتوا، موتورهای جستجو برای رتبه بندی میلیاردها سایت در اینترنت شبانه روز در حال فعالیت هستند. حتی اگر در مدت زمان کم نمی توانید رتبه SEO خود را تغییر دهید، برای بهبود تدریجی رتبه¬بندی SEO سایت خود برنامه¬ریزی کنید و تنظیمات جزئی انجام دهید تا به هدف خود دست یابید.