نوشته شده توسط مدیر سایت0نظر
آیا می خواهید بدانید نحوه دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به چه صورت است ؟ ما این مقاله رابه زبان ساده ا از مجموعه مقالات بلاگ کلیک بوم برای شما تهیه کرده ایم.پس با ما در سایت کلیک بوم همراه شوید.
نماد اعتماد الکترونیکی لوگویی است که از طرف مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به فروشگاههای اینترنتی معتبر در ایران داده میشود. فروشگاههای اینترنتی معتبر به سایتی گفته میشود که شرح مختصری از کالا یا خدمات خود را به کاربران نشان میدهند و کاربر با پرداخت کردن آن ازطریق کارت های عضو شتاب لازم توسط درگاههای پرداخت اینترنتی میتواند از خدمات مورد نظر خود بهرهمند شود. از آنجایی که فرآیند خرید و تحویل کالا به صورت مجازی انجام میشود، بنابراین کاربر باید پیش از اقدام کردن به خرید از صحت خدماتی که فروشگاه اینترنتی ارائه میدهد اطمینان حاصل کند و اینجاست که اهمیت نماد الکترونیکی معنا پیدا میکند. این نماد بعد از بررسی سایت و احراز هویت مالک حقیقی یا حقوقی آن و با هدف اعلام صلاحیت فروشگاه اینترنتی به مدت ۱ سال به صاحب آن داده میشود که بعد از یکسال درصورت نداشتن تخلف یا شکایت خریدارن نمادسایت تمدید می گردد.
توجه :برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی از هر بانکی باید حتما نماد اعتماد الکترونیکی داشته باشید که در مقاله درگاههای پرداخت اینترنتی مفصل به آن خواهیم پرداخت.
سایتهای که دارای نماد هستند موظف هستند نماد خود را در صفحه اول سایت به کاربران نمایش دهند کاربر با کلیک کردن روی نماد الکترونیکی که میتواند اطلاعاتی از جمله آدرس سایت، وضعیت نماد (تاریخ اعتبار آن)، آدرس شرکت، تلفن و پست الکترونیکی فروشگاه را مشاهده نماید. درصورتیکه وضعیت نماد معتبر باشد یعنی فعالیتهای وبسایت قانونی است و کاربر میتواند با اطمینان خاطر از این سایت خرید کند. تکته بسیار مهم این است که نماد اعتماد الکترونیکی معتبر باید قابلیت کلیک شدن را داشته باشد. برخی از سایتهایی که قصد کلاهبرداری دارند تنها از تصویر این نماد استفاده میکنند که با این کار کاربران را گمراه می کنند. علاوه بر این شما برای حصول اطمینان بیشتر با باز کردن سایت اینماد و مراجعه به قسمت لیست کسب وکارهای دارای نماد الکترونیکی با وارد کردن آدرس سایت مورد نظرمیتوانید وضعیت نماد آن سایت را مشاهده و بررسی نمایید.
مواردی را که قبل از اقدام برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی باید در وب سایت خود رعایت نمایید :
1- در قسمت مشاهده کالا باید اطلاعات کاملی از کالا خود را قرار دهید(قیمت،اندازه و ....)
2-بعد از زدن دکمه خرید باید برای او فاکتور صادر گردد و فاکتور قبل از پرداخت قابل مشاهده برای کاربر باشد.
3- قسمت قوانین و مقررات باید در سایت لحاظ گردد و قابل مشاهده برای کاربران باشد که این قوانین می تواند نحوه ارسال کالا یا حداکثر مدت ارسال کالا نام برد.
4- در قسمت تماس با ما آدرس دقیق سایت و شماره تلفن ثابت فروشگاه قید گردد.
متقاضیان حقیقی:
۱- تصویر مجوز فعالیت (در صورت وجود)
۲- تعهدنامه شخصیت حقیقی
3- تصویر صفحه اول کارت ملی و شناسنامه
متقاضیان حقوقی (تجاری /غیرتجاری):
۱- تصویر آگهی روزنامه رسمی
۲- تصویر اصل اساسنامه
۳- آگهی آخرین تغییرات آدرس (در صورت وجود)
۴- آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره (در صورت وجود)
۵- آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت (در صورت وجود)
۶- تعهدنامه شخصیت حقوقی
۷- تصویر پروانه /مجوز فعالیت
8- تصویر صفحه اول کارت ملی و شناسنامه
نماد دائم دو ستاره: شرایط لازم برای اخذ نماد دو ستاره با نماد یک ستاره یکسان است و تنها تفاوت آن این است که فروشگاه اینترنتی متقاضی این نماد باید از گواهی امنیتSSL استفاده کرده باشد.
توجه :شما می توانید ابتدا نماد یک ستاره دریافت نمایید سپس با گرفتن گواهی SSL نماد خود را به دو ستاره تبدیل نمایید.
جهت تسریع در ثبت نام نماد لطفا قوانین و مقررات در خصوص دریافت نماد را از سایت نماد با دقت مطالعه نمایید و لازم به ذکر است نماد اعتماد فقط برای سایتهای می باشد که در سایت خود فروش اینترنتی دارند و سایتهای که فروش تلفنی دارند نیازی به دریافت نماد ندارند.
مرحله اول :ثبت نام
به سایت نماد اعتماد الکترونیکی مراجعه کنید و سپس روی گزینهی درخواست نماد اعتماد کلیک کنید. بعد از ورود در قسمت ثبت نام ابتدا باید ثبت نام نمایید.
مرحله دوم :در این مرحله شما باید اطلاعات هویتی، اطلاعات محل سکونت و اطلاعات تماس فردی خود را وارد کرده و تأیید کنید.
مرحله سوم :
بعد از پر کردن فرم به صفحهای هدایت میشوید که باید تصویر صفحهی اول شناسنامه، تصویر کارت ملی را بارگذاری کنید.
مرحله چهارم :برای رفتن به مرحله بعد باید اطلاعات تماس خود را با ارسال پیامک و تماس با تلفن ثابت با شمارهی تعیین شده تأیید کنید.
مرحله پنجم :در این مرحله بعد از تأیید شدن اطلاعات تماس باید بر روی گزینهی افزودن کسبوکار کلیک کنید. با کلیک کردن روی این گزینه فرمی مشابه تصویر بالا برای شما باز خواهد شد که باید اطلاعات آن را تکمیل کنید. بعد از تأیید کردن اطلاعات میتوانید وارد قسمت مدیریت کسبوکار شوید.
مرحله هفتم :برای اخذ تأییدیه فنی باید فرم بالا را پر کنید و کد تأیید ارسال شده را وارد کنید.
مرحلهی هشتم
باید چک لیست مرتبط با الزامات نماد اعتماد را بررسی کنید. این چک لیست شامل تنظیماتی در بخش مدیریت وبسایت است.
مرحلهی نهم
در این مرحله شما باید بعد از تأیید ارزیابی درخواست، مدارک فیزیکی خود را به آدرس پستی درج شده در سایت ارسال کنید. متقاضیان باید فرم تعهدنامه همراه با کد تأیید آدرسی که برایشان ارسال میشود را تکمیل و امضا کنند و همچنین کپی برابر اصل مدارک درخواست شده را پست کنند.
توجه :بهتر است در کنار نماد اعتماد ملی سایت خود را در سایت ساماندهی ثبت نمایید .بعد از دریافت نماد اعتماد می توانید مطابق مقاله قرار داده شده در خصوص درگاه پرداخت اینترنتی درگاه خود را انتخاب و روی سایت خود فعال نمایید.
توجه:بعد از راه اندازی وب سایت و انجام عملیات سئو سایت و قرار گرفتن سایت در رتبه های اول وجود لوگوی ای نماد و ساماندهی باعث اطمینان بیشتر مشتریان به شما خواهد شد.